Integracja Sensoryczna (SI)

Integracja SensorycznaTerapia Integracji Sensorycznej – zwana naukową zabawą, ma na celu integrowanie wrażeń płynących ze wszystkich zmysłów naszego ciała. Kierowana jest przede wszystkim do dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym do 12 roku życia.

Zajęcia wspierają rozwój:

Dzieci, które unikają wrażeń zmysłowych:
  • nadwrażliwość na dżwięki (np. niechęć do jazdy metrem, unikanie zabawek z dźwiękiem, dyskomfort związany z przebywaniem w zatłoczonych miejscach)
  • nadwrażliwość na dotyk ( niechęć do dotykania różnych faktur, chodzenia boso po trawie czy piasku, reagowanie wycofaniem lub agresją),
  • nadwrażliwość na światło (rozdrażenienie w słoneczny dzień)
  • niepewność grawitacyjna (unikanie huśtawek, karuzeli czy zjeżdżalni, odczuwanie mdłości)
  • niechętne ryzykowanie i próbowanie nowych rzeczy
  • nadwrażliwość na zapachy, mało zróżnicowane menu
  • nadpobudliwość, niepokój ruchowy
  • reakcje płaczu, lęku lub złości niewspółmierne do danej sytuacji
  • trudności z planowaniem ruchu, koordynacją ruchową
  • trudności w uczeniu się, pisaniu, rysowaniu
Dzieci, które poszukują wrażeń zmysłowych:
  • nadmierna aktywność ruchowa będąca efektem jak i źródłem wrażeń sensorycznych
  • brak reakcji na ból i nie dostrzeganie innych bodźców dotykowych; często i zbyt mocno dotykają inne osoby (co może wyglądać jak zachowanie agresywne), mają potrzebę gryzienia innych lub siebie
  • uczestniczenie w niebezpiecznych zabawach np. zbyt wysokie wspinanie się
  • preferowanie intensywnych, długo trwających zabaw typu huśtanie, kręcenie, często bez objawów dyskomfortu
  • upodobanie do bardzo głośnych dźwięków np. głośno grająca muzyka, telewizor
  • opóźniona mowa
Dzieci o obniżonych umiejętnościach ruchowych:
  • trudności z aktywnościami manualnymi (zapinanie guzików, pisanie, rysowanie)
  • trudności z naśladowaniem ruchów
  • trudności z utrzymaniem równowagi (niepewność grawitacyjna), wykonaniem sekwencji ruchów
  • preferowanie aktywności statycznych, jak oglądanie tv czy czytanie książek
  • preferowanie znanych aktywności i zabaw
  • słabe umiejętności z zakresu dużej motoryki (kopanie, rzucanie , łapanie piłki)

Zajęcia te stosowane są również wspomagająco przy terapii dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, ADHD, porażeniem mózgowym, niedowidzących czy niedosłyszących. Przed rozpoczęciem terapii należy postawić diagnozę, która określi jakich bodźców dziecko potrzebuje najbardziej. Diagnoza ważna jest przez pół roku.

„Harmonia Zmysłów” Centrum Terapii

Warszawa, ul. Szolc Rogozińskiego 12
Metro Imielin (Ursynów)
Phone: +48 505 308 155

e-mail: kontakt@centrumterapii.waw.pl