Integracja Sensoryczna (SI)
Terapia Integracji Sensorycznej – zwana naukową zabawą, ma na celu integrowanie wrażeń płynących ze wszystkich zmysłów naszego ciała. Kierowana jest przede wszystkim do dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym do 12 roku życia.
Zajęcia wspierają rozwój:
Dzieci, które unikają wrażeń zmysłowych:
- nadwrażliwość na dżwięki (np. niechęć do jazdy metrem, unikanie zabawek z dźwiękiem, dyskomfort związany z przebywaniem w zatłoczonych miejscach)
- nadwrażliwość na dotyk ( niechęć do dotykania różnych faktur, chodzenia boso po trawie czy piasku, reagowanie wycofaniem lub agresją),
- nadwrażliwość na światło (rozdrażenienie w słoneczny dzień)
- niepewność grawitacyjna (unikanie huśtawek, karuzeli czy zjeżdżalni, odczuwanie mdłości)
- niechętne ryzykowanie i próbowanie nowych rzeczy
- nadwrażliwość na zapachy, mało zróżnicowane menu
- nadpobudliwość, niepokój ruchowy
- reakcje płaczu, lęku lub złości niewspółmierne do danej sytuacji
- trudności z planowaniem ruchu, koordynacją ruchową
- trudności w uczeniu się, pisaniu, rysowaniu
Dzieci, które poszukują wrażeń zmysłowych:
- nadmierna aktywność ruchowa będąca efektem jak i źródłem wrażeń sensorycznych
- brak reakcji na ból i nie dostrzeganie innych bodźców dotykowych; często i zbyt mocno dotykają inne osoby (co może wyglądać jak zachowanie agresywne), mają potrzebę gryzienia innych lub siebie
- uczestniczenie w niebezpiecznych zabawach np. zbyt wysokie wspinanie się
- preferowanie intensywnych, długo trwających zabaw typu huśtanie, kręcenie, często bez objawów dyskomfortu
- upodobanie do bardzo głośnych dźwięków np. głośno grająca muzyka, telewizor
- opóźniona mowa
Dzieci o obniżonych umiejętnościach ruchowych:
- trudności z aktywnościami manualnymi (zapinanie guzików, pisanie, rysowanie)
- trudności z naśladowaniem ruchów
- trudności z utrzymaniem równowagi (niepewność grawitacyjna), wykonaniem sekwencji ruchów
- preferowanie aktywności statycznych, jak oglądanie tv czy czytanie książek
- preferowanie znanych aktywności i zabaw
- słabe umiejętności z zakresu dużej motoryki (kopanie, rzucanie , łapanie piłki)
Zajęcia te stosowane są również wspomagająco przy terapii dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, ADHD, porażeniem mózgowym, niedowidzących czy niedosłyszących. Przed rozpoczęciem terapii należy postawić diagnozę, która określi jakich bodźców dziecko potrzebuje najbardziej. Diagnoza ważna jest przez pół roku.